Långabrons Vänner

Långabrons Vänner är synonymt med alla de som aktivt vill bidra till att kunna hålla Långabron öppen som en säker, funktionell och estetiskt tilltalande gångbro över den Inre Båtviken.

Under 2022 introducerades ”Projekt Nya Långabron”, vilket medförde att föreningen monterade två skyltar, en invid respektive anfang, med QR-koder, som ett enkelt och snabbt sätt för passerande att bidra till Långabrons underhåll.

Projekt Nya Långabron” syftar till att samla ekonomiska medel för att på sikt kunna riva hela den befintliga Långabron, ersätta den med en ny, säker och estetiskt tilltalande Långabro med traditionens och historiens design som ledmotiv men också att ta in erfarenheter av nya synsätt avseende konstruktiv utformning för att förhindra isens och Skeppsmaskens härjningar av/i konstruktionen.

Projektet Nya Långabron har nu (Maj 2024) i det närmaste varit igång 2 år och viljan att bidra har överträffat förväntningarna med råge. Insamlade medel fram till maj månad var ca. 43.000 Kr och går oavkortat till akuta reparationer liksom till en fond för framtida rivning och återbygge.

Vi rekommendera att läsa:

  • ”SÄRÖ GENOM TIDERNA” av Klas Heyman. Däri kan du läsa om Särön, dess ägare och hyresgäster, de många ägarbyten som skett, livet på Särön och mycket mer.
  • SÄRÖ KULTURARV” här finner du mer målande beskrivningar av familjerna, byggnaderna och livet på Särön.
  • Vi rekommenderar också att läsa Klas Wennbergs digitala bok om ”Stallviksvägens historia

Fram till 1950 hölls Långabron i ett tillräcklig bra skick, särskilt som Sveriges kungligheter ofta besökte Särön och aktivt deltog i det sociala livet här.

Efter 1950, då kung Gustaf V:s dör, påbörjas Långabrons förfall och många gånger om har den rivits och byggts om i olika omgångar, såväl efter förmåga som ekonomiska tillgångar.

Idag (2024) vet vi att Långabrons tekniska livslängd passerats för länge sedan, att styrelsen, som endast haft medlemsavgifterna att tillgå för dess underhåll, ser att intäkterna inte ens räcker till en omfattande akut insats, än mindre de planerade uppgifterna som en rivning och ett återbygge omfattar.

Till skillnad från 1963, vid den senaste och mer omfattande rivning & nybyggnad, då kostnaderna för arbetskraften uppgick till ca 5.600 Kr och materialet skänktes från Götaverken AB, kommer arbetskostnaderna (2024) för att riva och bygga den nya Långabron att ligga i trakten av 1.300.000 Kr (2024).

Ovanstående utgör motivet till bildandet av ”Långabrons Vänner”, som syftar till att bredda föreningens intäktsbas i syfte att kunna ersätta befintlig gångbro med en ny, säker och estetiskt tilltalande bro.

Känner du ett samröre med trakten och vet med dig att du och dina vänner använder Långabron är ett bidrag mycket välkommet. Du ger ditt stöd enklast genom att scanna QR-koden invid Långabrons anfang, alternativt att använda SWISH till 123 131 06 06 . Alternativet att betala ditt bidrag till föreningens Bankgiro nr: 781-8164 finns alltid.

OBS !!! 100 % av ditt bidrag kommer att nyttjas för den allmänna funktionen GÅNGBRON, dvs. att riva Långabron, borttransportera rivnings materialet och bygga den Nya Långabron.

Ingen del av ditt bidrag kommer att nyttjas för att skapa ändamålsenliga båtplatser för föreningens medlemmar.

Alla arrangemang för muddring, deponering av muddermassor, arrangemangen av båtplatser, och som ingår i Projekt Långabron, kommer uteslutande att ske med medel från föreningens medlemmar och de som därmed har sin båt förtöjd utmed Långabron.

Bli medlem i Långabrons Vänner och bidra med medel för Långabrons framtid !!

Version 2024-07-16